Valikko Sulje

Maskuliinisuus elokuvissa

Scott Mendelson pohtii artikkelissaan toksista maskuliinisuutta nykyajan elokuvissa. Käsitteellä viitataan miehisiin stereotyyppeihin, jotka saattavat vääristää kuvaa ihmisistä. Elokuvissa toksista maskuliinisuutta pidetään yleisesti haitallisena miehille, naisille tai yhteiskunnalle yleensä.  Ad Astra -tieteiselokuva saavutti 20 miljoonan dollarin rajapyykin lipputuloissaan neljäntenä päivänä julkaisunsa jälkeen. James Grayn erikoistehostepaketti on sekoitus Francis Ford Coppolan Ilmestyskirja Nyt:iä ja Tarkovskin Solarista. Elokuvasta ei odoteta taloudellisista menestystä. Syyskuun 24. päivään mennessä 100 miljoonan dollarin budjetillaan se on tuottanut lippuluukuilla 46 miljoonaa dollaria maailmanlaajuisesti. Brad Pittin tähdittämä Ad Astra on viimeisin esimerkki toiselta puolelta maskuliinisuutta lähestyvästä elokuvasta, joka ei menestynyt lippuluukuilla.   

Sukupuolien välinen rajankäynti on ollut polttava puheenaihe Hollywood tuotannoissa viime vuosina. World Trade Centerin tuhon jälkeisessä maailmassa, katsojille tarjotaan sellaisia tuotantoja kuin Pirates of Caribbean, Marvel Cinematic Universe -elokuvat ja Christopher Nolanin Dark Knight. Isoja menestystarinoita olivat Avatar ja The Two Towers (LotR). Sekaan mahtuu myös sellaisia draamoja kuin Zero Dark Thirty ja American Sniper. Hollywood on korostanut maskuliinisuutta näissä elokuvissa. Scott Mendelsonin (kirjoittaja) mielestä populaarikulttuurilla on velvollisuus olla pönkittämättä sitä käsitystä, että mies on ylempiarvoinen naiseen verrattuna. Tämän stereotypian mukaan miehellä on oikeus tehdä mitä vaan kohtaamilleen naisille. Naisella saattaa olla itseluottamusta, mutta nykypäivän maailmassa se ei estä miestä käyttäytymästä alistavasti häntä kohtaan.

Viimeaikojen trendi on ollut sellainen, että aihetta käsittelevät elokuvat ovat lähes säännönmukaisesti epäonnistuneet lippuluukuilla. Esimerkkejä suurista pettymyksistä olivat LEGO Movie 2 ja Angry Birds Movie 2. Fox-tuotantoyhtiön Stuber käsitteli juonessaan maskuliinisuuden määritelmiä ja stereotyyppejä. Sen kohtalo oli niin ikään flopata teattereissa. Brad Pitt siivitti James Grayn avaruusdraaman tuottamaan ensiviikkoinaan vain niukasti enemmän kuin aiempi epäonnistuja First Man viime vuonna. Olympos Has Fallen machoilufilmin jatko-osa Angel has Fallen keräsi lippuluukuilla reilusti yli budjettinsa ja enemmän kuin edeltäjänsä.

Vuonna 2019 teatterit eivät enää vedä samalla tavalla yleisöä. Niiden kanssa kilpailevat Internetistä suorana ladattavia elokuvia tarjoavat (Video On Demand) palvelut. Katsojat jäävät mieluummin kotisohvalle katsomaan niitä. Valtavirran viihde-elokuvat ovat taloudellisissa vaikeuksissa kuten myös supersankari- ja kauhuelokuvat.

Toisessa ääripäässä ovat naispuolisille katsojille suunnatut tuotannot, jotka rohkenevat muodostaa vastapainon näille miehisille elokuville. Ocean’s 8, Mamma Mia! Here we go again, Hustlers, Girls Trip ja Bad Moms ovat elokuvia, joissa aihe on pyyhitty pois näkyvistä.  Kun taas sellaiset elokuvat kuin Snatched ja Rough Night, jotka lähestyvät ongelmaa kaunistelematta, ovat tuottaneet paljon heikommin.

Kirjoittajan mielestä Hollywoodin olisi tarjottava jotain muuta mitä viimeisten 100 vuoden aikana on totuttu näkemään. Loppujen lopuksi yleisö pitää enemmän mukavista sankareista (Ethan Hunt, Steve Rogers) kuin stereotyypeiksi muodostuneista machoilijoista, kuten Tony Starkista ja John Rambosta. Ongelmaa pitäisi käsitellä toisella tavalla. Mendelsonin mielestä katsojia ei tulisi pakottaa katsomaan näitä miehisiä elokuvia, vaan tarjota niille positiivisia vastakohtia.

Asiasta kirjoitti Forbes.com 24.9.2019. Käy lukemassa koko artikkeli.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *