Valikko Sulje

Henkien kätkemä

Henkien kätkemä on japanilaisen Ghibli-studion järjestyksessä 12. täyspitkä animaatioelokuva. Henkien kätkemän tunnusomaisesta piirrostekniikasta vastasi Ghiblin-studion taiteellinen johtaja Hayao Miyazaki. Elokuva on toteutettu kokonaisuudessaan perinteisin menetelmin. Elokuva on dubattu myös suomeksi, mutta katsoin siitä alkuperäisen japaninkielisen version. Henkien kätkemä saavutti suuren suosion kotimaassaan, ja myös maailmanlaajuisesti. Animaatio on edelleen Japanin kaikkien aikojen katsotuin elokuva. Elokuva voitti parhaan animaatioelokuvan Oscarin vuonna 2003.

Tarinan päähenkilö Chihiro (Rumi Hiiragi) on tavallinen 10-vuotias japanilaistyttö. Chihiron perhe on muuttomatkalla. Uusi koti sijaitsee syrjäisellä maaseudulla. Chihiro ei ole koko matkasta mielissään. Maisemat vilisevät ohitse, niin kuin myös Chihiron entinen elämä. Lähellä määränpäätään he harhautuvat reitiltä pienelle sivutielle, joka johtaa umpikujaan. Tien päässä odottaa suuri ihmisten tekemä portti, joka herättää Chihiron vanhempien uteliaisuuden. Chihiro on vastahakoinen, mutta rohkaisee mielensä. Kaikki astuvat sisään portista. Pian he saapuvat avaraan ulkomaailmaan ja ensi silmäykseltä maaseutu vaikuttaa autiolta.

Perhe saapuu pikkukylään, eikä ketään näy mailla halmeilla. Chihiron vanhemmat seuraavat nenäänsä, ja löytävät ravintolan, jonka pöydät notkuvat ruokaa. He eivät voi vastustaa kiusausta, ja päättävät aterioida. Chihiro ei ymmärrä vanhempiensa halua mässäillä, ja lähtee omalle tutkimusretkelleen. Chihiro tapaa sillalla pari vuotta vanhemman pojan, joka haluaisi ajaa tytön pois. Yön saapuessa henget ilmestyvät. Chihiro näkee ensin vain varjoja, jotka eivät näytä huomaavan häntä. Kauhukseen Chihiro huomaa äitinsä ja isänsä muuttuneen sioiksi. Chihiro juoksee karkuun kohti kaukana häämöttävää palatsia. Varjot saavat erilaisia ulkomuotoja, eläin ja ihmishahmoja ja jotain siltä väliltä. Ne tuntuvat aluksi hyvin pelottavilta. Pojan nimi on Haku (Miyu Irino) ja hän haluaa suojella Chihiroa. Haku kertoo tunteneensa Chihiron pikkulapsesta asti.

Haku näyttää tuntevan palatsin asukkaita ja häntä tervehditään. Haku neuvoo Chihirolle pakotien pannuhuoneeseen, joka sijaitsee jossain syvällä maan alla. Chihiron on kysyttävä Kamajilta töitä. Kamaji (Bunta Sugawara) paljastuu merkilliseksi kuusikätiseksi olennoksi, jolla tuntuu olevan tärkeä tehtävä järjestää erilaisia asioita. Apunaan Kamajilla on pieniä mustia hämähäkintapaisia olentoja, jotka ruokkivat tulta hiilenpalasilla. Kamaji sanoo olevansa kylpylän lämmityskattiloiden orja. Kamaji kertoo, että Yubaballa olisi Chihirolle töitä. Tytön on matkattava palatsin ylimpään kerrokseen.  Paikalle ilmestyy palvelijatar Lin, joka ottaa Chihiron suojatikseen. Linistä tulee Chihirolle hyvä ystävä, joka kertoo palatsin tavoista. Chihro matkaa hissillä ylös korkeuksiin. Palatsin ylimpään kerrokseen tuntuu olevan pitkä matka jopa hissillä. Matkalla Chihiro näkee valtavissa altaissa kylpeviä hirviöitä.

Ylimmässä kerroksessa on hiljaista. Cihihiro hiipii varovaisesti suurten koristeellisten salien halki ja saapuu lopulta Yubaban huoneeseen. Yubaba (Mari Natsuki) on vanha ryppyinen nainen, jolla tuntuu olevan taikavoimia. Yubaba kertoo, että Chihiro on saapunut kylpylään, jossa Japanin kahdeksan miljoonaa jumalaa virkistäytyvät. Yubaba on muuttanut Chihiron vanhemmat sioiksi heidän ahneutensa takia. Yubaba tarjoaa Chihirolle töitä sopimusta vastaan. Sopimukseen kuuluu, että Chihiro saa uuden nimen Sen. Yubaba määrää Chihiron auttamaan siivoustöissä.

Chihiro huomaa oudon naamion taakse kätkeytyvän haamun seuraavan häntä. Ensimmäinen yö saapuu ja aamun sarastaessa Chihiro palaa sillalle, jossa Haku odottaa. Haku vie tytön tapaamaan vanhempiaan. Sioiksi muuttuneina he eivät enää muista olleensa ihmisiä. Haku kertoo, että Yubaba varastaa nimiä, ja on muuttanut kylpylän asukkaat hirviöiksi. Haku kertoo, ettei enää muista omaansa. Haku rohkaisee Chihiroa, sanomalla, että tyttö voi vielä löytää tiensä takaisin omaan maailmaansa. Sateen alkaessa kylpylä herää eloon. Pian alkaa saapua likaisia asiakkaita, mutaisia hahmoja, jotka näyttävät pursuavan likaa. Chihiron tehtäväksi tulee kylvettää jumalia. Eräs henki näyttää syöneensä kaikenlaista tavaraa, joka kylpiessä pursuaa ulos. Kylvyn jälkeen henki poistuu uudessa hahmossa.

Chihiroa seurannut hahmo paljastuu eläviä olentoja syöväksi hirviöksi. Joka kerta syödessään sen hahmo muuttuu ja se kasvaa jollakin tavalla. Yubaba kutsuu olentoa Kasvottomaksi. Haamu tarjoaa auliisti kullanjyviä palkkioksi, kun sille tarjoaa ruokaa. Kullalla tuntuu olevan outo vaikutus kylpylän asukkeihin, mutta ei Chihiroon, joka kieltäytyy palkkiosta.

Chihiro näkee taivaalla Hakun lohikäärmeen hahmossa. Haku vaikuttaa sairaalta, ja sen suusta valuu verta. Chihiro kiipeää ylös Yubaban huoneeseen. Ylimmässä kerroksessa Chihiro tapaa Yubaban sisaren Zeniban, joka suhtautuu Chihiroon suopeammin. Haku on henkihieverissä Yubaban huoneessa. Zeniba syyttää Hakun varastaneen häneltä jotakin, joka nyt tekee Hakun hyvin sairaaksi. Chihiro ei usko Hakun varastaneen mitään. Huoneen lattia avautuu, ja Chihiro ja Haku putoavat pitkän matkan pannuhuoneeseen asti. Haku on syönyt jotain, joka nyt tekee hänet kuolemansairaaksi. Cihiro tarjoaa lääkettä, joka saa lohikäärmeen oksentamaan. Haku muuttuu takaisin ihmisen hahmoiseksi, mutta on yhä tajuton. Chihiro haluaa Zeniban auttavan Hakua ja lähtee etsimään velhoa. Chihiro saa Kamajilta junalipun, jolla hän pääsee matkustamaan.

Kasvoton on ylensyönyt, eikä näytä voivan hyvin. Chihro tarjoaa Kasvottomalle lääkettä ja saa tämän oksentamaan syömiään olentoja. Cihiro johdattaa Kasvottoman pois kylpylästä. Cihiro seurailee junarataa, asemalle, jossa hän nousee junaan. Kasvoton näyttää palanneen ennalleen ja haluaa tulla Chihiron mukaan. Junassa matkustaa vain äänettömiä varjoja. Matka vie meren ja outojen maisemien poikki. Haku on tällä välin jo vironnut ja pyytää Yubabaa palauttamaan Chihiron ja hänen vanhempansa takaisin omaan maailmaansa. Cihiro löytää Zeniban asumuksen, jossa velhosisar ottaa heidät lämpimästi vastaan. Loitsu on kuitenkin jo rauennut ja Haku on pelastunut. Haku saapuu lohikäärmeen hahmossa noutamaan Chihiroa ja molemmat palaavat lentäen takaisin kylpylälle.

Matkalla Cihiro muistaa kaukaa menneisyydestään: Hakun oikea nimi on Kohaku. Chihiro kuiskaa tämän lohikäärmeen korvaan ja tämä murtaa lumouksen. He ovat tunteneet toisensa kauan sitten. Haku on taas ihmishahmoinen. Haku ja Chihiro vaativat Yubabaa vapauttamaan Chihron vanhemmat. Yubaba kokeilee ensin vieläkö Chihiro muistaa vanhempansa ja tunnistaa heidät sikalauman joukosta. Chihiro selviä testistä ja palaa perheensä kanssa takaisin samaa tietä kuin tulivatkin ja poistuvat mielikuvitusmaasta. Vanhemmat eivät muista tapahtuneesta mitään.

Kaikki Miyazakin animaatiot ovat synkkäsävyisiä, ja Henkien kätkemä on sieltä synkimmästä päästä. Miyazakin fantasiamaailmat eroavat merkittävästi Disneyn renessanssi ajan piirretyistä. Esimerkiksi Pienen merenneidon tai Notre Damen kellonsoittaja vetävät jyrkän rajan hyvän ja pahan välille. Miyazakin animaatiot todistavat, että perinteinen käsin piirretty animaatio on yhä voimissaan ja vetoaa edelleen kaikenikäisiin. Miyazakin hahmoissa on ahneutta ja voiton tavoittelua, mutta myös myötätuntoa ja lapsellista uteliaisuutta. Usein Ghibli-studion animaatioiden päähenkilö on nuori nainen tai tyttö, joka kuvataan ehdottoman oikeamieliseksi. Päähenkilö pakotetaan usein tekemään kiperiä valintoja, jotka vaikuttavat tarinan kulkuun. Päähenkilöt joutuvat monesti ahdistaviin ja toivottomiinkin tilanteisiin, mutta juoni ei koskaan hukkaa sitä valonsädettä, joka loistaa kirkkaana jo elokuvan ensimetreillä. Miyazakin animaatiot ovat täynnä yliluonnollista ja selittämätöntä, mihin niiden viehätysvoima perustuukin. Kaiken takana on kuitenkin maailmanjärjestys ja mikään ei tapahdu ilman syytä. Jonkinlainen kohtalontapainen ohjaa ja yhdistää Miyazakin maailman asukkeja.    

Henkien kätkemän toinen todellisuus on täynnä yksityiskohtia kuten koristeellisia palatseja, jotka saattavat olla satoja vuosia vanhoja. Kylpylää kansoittavat henkiolennot ovat peräisin Japanin perinteisestä uskonnosta shintolaisuudesta. Henkien kätkemä ammentaa paljon japanilaisesta mytologiasta. Hahmot ovat usein pelkistettyjä mutta sujuvasti animoituja. Miyazakin animaatioita ei voi varsinaisesti pitää täysiverisenä Animena, vaikka ne ovat saaneet paljon vaikutteita Japanin animekulttuurista. Miyazakin hahmot, erityisesti tarinoiden päähenkilöt, ovat yksityiskohtaisempia ja kasvonpiirteet ovat enemmän ihmismäisiä. Tuntuu että Miyazakin fantasiamaailmassa aika on pysähtynyt jonnekin lähimenneisyyteen. Jotkin asiat kuten meren poikki kulkeva junarata ja erilaiset koneet ja laitteet antavat vaikutelman, että ollaan lähempänä nykyaikaa. Miyazakin animaatioissa yhdistyvät moderni todellisuus ja tarinat, joiden aiheet ulottuvat esihistoriaan asti.  

Elokuvan näkökulma on melkein koko elokuvan ajan Chihiron näkemässä ja kokemassa. Elokuvan päähenkilö on kaikkea muuta kuin lapsellinen pikkutyttö. Jouduttuaan eroon vanhemmistaan Chihiro alkaa määrätietoisesti opetella uuden maailman tapoja ja sopeutuu nopeasti kylpylän asiakkaiden joukkoon. Kun Chihiro ensi kerran kohtaa henkien kulkueen epätodellinen, lähes painajaismainen tunnelma tarttuu katsojaankin. Elokuva on unenomainen kuvaus toisesta todellisuudesta, jossa pätevät omat sääntönsä ja lakinsa. Chihiron neuvokkuus ja ennakkoluulottomuus kannattelevat häntä vastoinkäymisten yli. Hakun salaperäinen hahmo Chihiron menneisyydestä, ja heidän välilleen syntyvä syvä kiintymys tasapainottaa pelottaviakin tapahtumia. Kun Chihiro lopulta tunnistaa Hakun mielikuvitusystäväkseen katsojakin huokaisee helpotuksesta. Kertomuksesta muodostuu todellinen seikkailuelokuva, joka pitää otteessaan virkistävän ja omaperäisen juonen ansiosta. Parhaimmillaan Henkien kätkemä auttaa ymmärtämään, että kaikilla on paikkansa tässä maailmassa, ja että tuo paikka tosiaan on mahdollista löytää.

Henkien kätkemässä vetoavat ehkä etenkin taikavoimia omaavat hahmot. Yliluonnollinen on elokuvassa kuvattu erilaisten antropomorfisten olentojen ominaisuudeksi. Päähenkilö Chihiro ei löydä itsestään taikavoimia. Hän on tuiki tavallinen tyttö ja pysyy sellaisena koko elokuvan ajan. Tämä onkin parempi, sillä muuten tarina voisi tuntua liian pelottavalta. Chihiro on tarinan inhimillinen tekijä ja toivo kumpuaa suurelta osin hänestä. Ensimmäisellä katselukerralla varjomaiset hahmot ovat pelottavia. Epämääräisesti kuvatut hahmot saavat katsojan mielikuvituksen liikkeelle. Paljon jää katsojan tulkinnan varaan. Henkien ulkomuoto ja tavat heijastavat niiden mielihaluja. Elokuvan teemana on ihmisten ahneus ja yksinkertaisuus. Elokuvassa tapahtuu koko sen kaksituntisen keston aikana hyvin paljon. Juonessa ei ole paljon suvantokohtia. Tapahtumat seuraavat toisiaan hyvin vilkkaasti.

Elokuva pähkinänkuoressa

  • Alkuperäinen nimi: Sen to Chihiro no kamikakushi
  • Ohjaaja: Hayao Miyazaki
  • Käsikirjoitus: Hayao Miyazaki
  • Julkaisuvuosi: 2001
  • Genre: animaatio
  • Palkinnot: 1 Oscar
  • Näyttelijät: Rumi Hiiragi, Miyu Irino, Mari Natsuki, Bunta Sugawara, Takashi Naito, Yasuko Sawaguchi

           

 

1 Comment

  1. Pekka Tikka

    Olisiko tarinalla yhtymäkohtia tämän päivän maailmaan? Kertooko elokuva meistä nykypäivän ihmisistä jotain oleellista?

Vastaa käyttäjälle Pekka Tikka Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *