Valikko Sulje

Porco Rosso

Porco Rosso eli Punainen Sika on aikuisen makuun suunniteltu traaginen tarina lentämisestä, rakkaudesta ja kunniasta. Elokuva on japanilaisen Ghibli-studion komediallisia piirteitä sisältävä animaatio vuodelta 1992. Porco Rosso on jäänyt Ghibli Studion lapsille suunnattujen jymymenestysten varjoon. Katsoin elokuvasta alkuperäisen japaninkielisen version. Elokuva on kääntynyt myös suomeksi näyteltyyn muotoon, jossa Porco Rossoa esittää Pertti Koivula. Elokuvan tarina on rakennettu tarkasti historiallisissa puitteissa. Soundtrack sisältää monia innostavia kappaleita, jotka tuovat mieleen 1980- ja 1990-lukujen seikkailuelokuvat. Elokuva on kunnianosoitus sodanaikaiselle elokuvalle ja varhaisille lentäjäsankareille.

Elokuvan tapahtumat sijoittuvat Välimerelle vesitasojen aikakauteen. Jotkin urheat palkkionmetsästäjät taistelevat ilmarosvoja vastaan ylpeyden, rakkauden ja rahan tähden. Elokuvan alussa tapaamme sianhahmoisen päähenkilömme joltain Adrianmeren suojaiselta luonnonsatamalta. Sika (Shûichirô Moriyama) on ohjannut yksitasonsa rantaan ja viettää rauhallista lepohetkeä. Sian nukkuessa radio soittaa vanhaa sävelmää. Puhelin herättää sian. Porco Rossoa pyydetään apuun, niin kuin monesti aiemmin, pysäyttämään ilmarosvot, jotka uhkaavat upottaa laivan, jolla matkaa paljon lapsia. Mamma Aiuton sakki terrorisoi merellä hyökkäämällä siviiliveneiden kimppuun. He ovat kohdanneet Sian ennenkin.

Sika hyppää koneensa ohjaamoon ja nousee yläilmoihin. Rosvot ovat tyhjentämässä laiva lapsista, joita on tarkoitus pitää panttivankeina. Hetken aikaa seurataan Porco Rosson kirkkaan punaisen lentokoneen syöksyjä ja pyörähdyksiä. Ei kestä kauaa, kun sika saa rosvojen vesitason tähtäimeensä. Sian konekivääri osuu tarkasti moottoriin. Rosvot vastaavat tuleen, mutta sika on liian taitava ja rosvojen lentokone liian kömpelö. Rosvojen on pakko laskeutua, ja Porco Rosso pelastaa lapset.

Seuraava kohtaus on hotelli Adrianan ravintolassa, jossa puheenaiheena on punainen sika. Lehdistö pitää Sikaa sankarina, mutta kateellisia riittää. Lavalla kuullaan naisen laulavan nostalgista sävelmää ranskaksi. Sika on matkalla sinne auringonlaskun värjätessä taivaan. Sika ohjaa vesitasonsa Adrianan laituriin. Porco Rosso on tuttu laulajattarelle, jonka nimi on Gina (Tokiko Kato). Ravintolassa sika tapaa myös amerikkalaisen lentäjän Curtisin. Madame Gina on kummankin miehen tähtäimessä. Ginalla on positiivinen vaikutus kuulijakuntaan. Kaikki kunnioittavat häntä. Sika ja Gina keskustelevat pienen hetken. Heidän välillään on ollut romanssi. Gina puhuttelee sikaa nimellä Marco.

Kun sika on täydentänyt ammusvarastojaan, hän on pian taas ilmassa. Mamma Aiuton sakki on jälleen pahanteossa. Ilmarosvot kokoontuvat hyökkäämään risteilijän kimppuun. Ilmataistelut ovat suurta kansanhuvia. Rikkinäinen moottorin takia Porco Rosso ei ehdi apuun. Kun Rosso on välimerellisten maisemien yläpuolella hän tapaa Curtisin. He taistelevat hetken ilmassa, kunnes Curtis saa muutaman täysosuman ja pakottaa Sian laskeutumaan.  

Sika suuntaa kohti Milanoa korjauttamaan lentokonettaan. Hän saapuu suureen italialaiskaupunkiin yöllä ja tapaa vanhan tutun lentokoneteknikkonsa Piccolon. Häntä avustaa tarmokas teinityttö nimeltä Fio (Akemi Okamura). Tyttö osoittautuu taitavaksi korjaajaksi, ja hänellä on paljon kokemusta lentokoneista. Sian pyynnöstä hänen koneeseensa tehdään parannuksia. Piccololla on varastossa vuoden 1927 italialainen moottori, jossa tarkkaavainen katsoja huomaa lukevan GHIBLI. Moottorin ohella siivet on määrä uusia kokonaan. Fio tekee piirustukset. Ensin Fio närkästyy, kun Sika vähättelee tämän kykyjä. Piccolo suostuu korjaamaan hänen koneensa luotolla, vaikka yritys on vararikon partaalla.

Sika jää ystävänsä luokse yöksi odottamaan koneensa korjauksen valmistumista. Aamun koitteessa Milanon taivaalla lentää hallituksen koneita. Tämä on merkki lähestyvästä sodasta. Fio on vakuuttanut Sian taidoillaan. Hän tuntee Sian vesistason perusteellisesti, ja ihailee sen ominaisuuksia. Piccolon työtiimi koostuu eri-ikäisistä naisista, sillä kaikki miehet ovat lähteneet rahan perässä. Pian lentokone on valmis ja entistä ehompi. Sen uskotaan olevan nyt jopa parempi kuin Curtisin.

Porco Rosso tapaa entisen sotilastoverinsa majuri Ferrarin elokuvateatterissa. Sika kieltäytyy tarjouksesta liittyä fasistien ilmajoukkoihin. Ferrari kantaa huolta Siasta, sillä hän on saanut peräänsä fasistien salaisen poliisin. Sikaa pidetään lainsuojattomana, ja useat eri tahot haluaisivat tämän hengiltä.

Eräänä sumuisena yönä Sika on lähdössä. Hän yllättyy, kun Fio tuppautuu mukaan hengenvaaralliselle matkalle. Pienen sanasodan jälkeen he lähtevät yhdessä. Pienestä epävarmuudesta huolimatta kone nousee kanaalista ja lentää hienosti. Porco Rosso ja Fio jättävät Milanon taakseen ja suuntaavat kohti Adrianmerta. Tällä välin Curtis on kosimassa Ginaa hotelli Adrianan puutarhassa. Curtis pyytää Ginaa mukaansa Hollywoodiin. Laulajatar torjuu kosinnan. Hänen sydämensä sykkii Marcolle. Kesken tämän keskustelun Sika saapuu vesitasollaan, ja esittää temppuja. Vanha rakkaus tuntuu saavan uutta tuulta alleen. Curtisin on joka tapauksessa määrä palata Yhdysvaltoihin.

Fio ja Sika pysähtyvät piilopaikkaan piskuiselle saarelle. Sillä hetkellä ilmarosvot yllättävät heidät. Sika aiotaan tappaa, mutta Fio tekee vaikutuksen ja kääntää rosvojen päällikön pään. Hän vetoaa lentäjän kunniaan ja niinpä he tekevät sopimuksen: Curtisin ja Sian on määrä kohdata ilmataistelussa. Jos Sika häviää Fio lupautuu morsiameksi Curtisille. Fia ja Sika alkavat jo lämmetä toisilleen. Seuraa romanttinen kohtaus illan pimetessä. Öljylampun valossa Fio näkee hetken aikaa Porco Rosson ihmishahmoisena.

Fio tuntee legendan Sian kohtalosta ja pyytää häntä kertomaan tarinan. Sika palaa muistoissaan aikaan ennen kirousta. Hän palvelee ilmalaivueessa sodan aikana. Kesken ilmataistelun Marco näkee näyn, jossa tuhannet kuolleet lentäjät kohoavat muodostelmassa. Aavemaiset koneet nousevat ylemmäksi pilvien yläpuolella. Sika uskoo Jumalan tuominneen hänet lentämään ikuisesti yksin.

Paljon gangstereita rosvoja, vakoojia kokoontuu pienelle saarelle seuraamaan kaksintaistelua. Voittajasta lyödään vetoa. Curtis on varma voitostaan ja kertoo sen Fio:lle. Fio on vastahakoinen, mutta uskoo Sian päihittävän amerikkalaisen. Seuraa huima taistelu konekiväärein. Kaikki uskovat, että Sika ei aio surmata Curtisia. Amerikkalainen ihmettelee Sian jalomielisyyttä. Italian ilmavoimat on kutsuttu apuun lopettamaan kilpailu. Ratkaisevalla hetkellä konekiväärit jumittuvat.

Seuraavaksi Curtis ja Sika taistelevat paljain nyrkein matalassa rantavedessä. Lentäjät mukiloivat toisensa sairaalakuntoon. Porco Rosso kuitenkin nousee kanveesista ensimmäisenä ja voittaa vedon. Gina saapuu lopettamaan hulluttelun. Juhlat ovat päättyneet ja ilmavoimien saapuessa rosvojoukkiot hajaantuvat. Fio voittaa suuren rahasumman, joka pelastaa Piccolon korjauspajan vararikolta. Gina vie Fion mukanaan ”normaalien” ihmisten pariin. Fio haluaa kuitenkin palata Milanoon. Hän ei näe Sikaa enää koskaan. Curtis palaa Amerikkaan ja hänestä tulee elokuvatähti. Ginan ja Fion ystävyys kestää läpi sotavuosien.

Porco Rosso on henkilökohtainen suosikkini Miyazakin töistä. Porco Rossossa Miyazaki työstää vakioteemaansa nimittäin lentämistä. Tarina on kerronnallisesti omaa luokkaansa.  Henkilöhahmot on yksityiskohtaisesti kuvattu luonteenpiirteineen, tummine ja vaaleine sävyineen. Elokuva on saanut paljon vaikutteita sekä perinteisestä Disney animaatiosta, että vuosisadan alun mustavalkofilmeistä. Perinteinen tekniikka erottaa Ghiblin Disney yhtiöstä, jonka liikevaihdosta suurin osa tulee tietokoneanimaatiosta. Myös animeperinne on jättänyt jälkensä elokuvaan. Hayiao Miyazakin piirrostyyli erottaa Porco Rosson massatuotantona tehdystä animesta. Porco Rosson aikuinen lähestymistapa kammottaa niitä, joiden mielestä animaatio on pyhitetty lasten viihteeksi.

Tarinan keskeisimmät henkilöt ovat sävykkäitä ja realistisempia kuin Miyazakin elokuvissa yleensä. Yleensä japanilaisohjaaja kuvaa tapahtumat lapsen tai teinitytön näkökulmasta. Porco Rosson hahmoissa on aimo annos inhimillisyyttä. Näiltä osin Porco Rosso eroaa Ghibli-studion kuuluisimmista puhtaista fantasia-elokuvista. Henkilögalleriassa on kuitenkin särö – sianhahmoinen päähenkilö tuo elokuvaan mielikuvituk-sellisen säväyksen. Oikeastaan elokuvassa ei ole muuta yliluonnollista. Posco Rosson henkilöhahmot ovat usein voimakkaita karikatyyrejä. Henkilöiden ilmeitä ja eleitä on voimakkaasti liioiteltu.  

Sian niskoilleen ottama kirouksen syy pysyy arvoituksena koko elokuvan ajan. Tarina saa hohdokkaan päätöksen, mutta päähenkilö on ja pysyy sikana. Onko hän muuttunut siaksi itsekkään perusluonteensa ansiosta. Pystyykö sika rakastamaan niin kuin tavalliset ihmiset. Neuvokas teini-ikäinen Fio näkee sian sydämeen. Hänelle sian ulkomuodon takana on edelleen lentäjäsankari, viimeisimpiä alan pioneereja, rohkea ja oikeamielinen hahmo. Porco Rosson hyväsydämisyys nostaa hänet piirun verran kohtalotovereidensa yläpuolelle.    

1920-luvun lopussa ei ollut kulunut montaakaan vuotta Wrightin veljesten ensilennosta. Tuohon maailmanaikaan suurimmat taistelut käytiin juoksuhautojen sijaan ilmassa. Tekniikka, joka antoi ihmiselle kyvyn nousta yläilmoihin, oli vielä epävarmaa. Mies, joka hallitsi lentokoneen, oli kaikkien ihailun kohde. Lentäjät olivat huimapäitä, liki kuolemattomia hahmoja. Ilmassa pysyminen vesitasolla oli tasapainoilua elämän ja kuoleman välillä. Lentokoneet ja niiden liikkeet ja tekniikka ovat huikean aidontuntuisesti animoituja. Tämän lisäksi tunnelmaa täydentävät autenttiset moottorin äänet.  

Hayao Miyazaki on piirtänyt elokuvansa juonen tarkasti historiallista taustaa vasten. Tarinan kertojan syvällinen historiallisten faktojen tuntemus vetoaa aikuiseen katsojaan. Elokuvan tunnelma vie katsojan suoraan vuosisadan alkuun nostalgisiin maisemiin. Hotelli Adrianin estradin edessä kokoontuu kaikenlaisia ihmisiä, pahansuopia ja ilkeämielisiä. Tupakankäryinen ravintola antaa romanttiset puitteet rakkaustarinalle.   

Porco Rosso on perinteisen animaatiotekniikan viimeisiä suuria taidonnäytteitä. Tarinan kertominen tietokoneanimaation keinoin ei olisi johtanut samanlaiseen lopputulokseen. Lentokohtauksissa näemme tapahtumat kuvakulmista, joita ei ole totuttu näkemään perinteisessä animaatiossa. Miyazaki maalaa maisemat puhtain kirkkain sävyin. Tunnusmerkillinen animointityyli luo sadunomaisen tunnelman. Yksityiskohtaisuus ja vaivannäkö tuo hahmoihin realismia, jota on vaikea jäljitellä. Perinteinen käsintehty animaatio mahdollistaa pelkistämisen, jonka vaikutus on tarinan kannalta yllättävä. Tietokoneanimaatio ahtaa frame täyteen tapahtumia ja toimintaa. Porco Rossossa huomio kiinnittyy olennaiseen eli päähenkilöiden ilmeisiin ja tarinankerrontaan.

Antropomorfisen sian voisi olettaa olevan vaikea animoida. Sian ihmismäisyys välittyy tietenkin ääni-näyttelijä kautta, mutta ilmeet ja eleet tuovat myös mieleen ihmisen. Sialla on salaperäinen menneisyys, joka silloin tällöin nousee tarinassa pintaan. Siassa on jäljellä paljon piirteitä hänen ihmishahmostaan. Syytä sian karmaisevalle kohtalolle ei kerrota, mutta arvelen sen liittyvän lentämiseen. Porco Rosso on yksinäinen hahmo, jolla lentäminen on henki ja elämä, mutta josta aika on ajamassa nopeasti ohitse.

Elokuva pähkinänkuoressa

  • Alkuperäinen nimi: Kurenai no buta
  • Ohjaaja: Hayao Miyzaki
  • Käsikirjoitus: Hayao Miyazaki
  • Julkaisuvuosi: 1992
  • Genre: animaatio, seikkailu
  • Palkinnot: —
  • Näyttelijät: Shûichirô Moriyama, Tokiko Kato, Akemi Okamura

  

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *