Valikko Sulje

Interstellar

Interstellar keräsi 677 mijoonan dollarin lipputulot, mikä nosti sen ykköspaikalle vuoden 2014 menestyneimpänä elokuvana. Elokuvan käsikirjoitus on suurelta osin Christopher ja Jonathan Nolanin käsialaa. Elokuvassa tärkeissä rooleissa ovat Matthew McConaughey, Michael Caine, Anne Hathaway, Matt Damon ja Jessica Chastain. Elokuvan suurimpia ansioita on sen tekninen toteutus, josta se palkittiin usealla Oscar-ehdokkuudella. Interstellaria kuvattiin muun muassa Kanadassa, Islannissa ja Los Angelesissa. Tietokonegrafiikan ohella elokuvassa käytettiin runsaasti pienoismalleja.

Alkukohtauksessa kamera on hävittäjälentokoneen ohjaamossa. Pilotti on menettämässä koneensa hallinnan. Tarinan päähenkilö Cooper (Matthew McConaughey) herää tästä painajaisesta, joita hän toistuvasti näkee. Hän on herättänyt tyttärensä Murphyn (Mckenzie Foy) , joka kantaa huolta isänsä hyvinvoinnista. Cooper ja Murphy juttelevat hiljaa pimeässä. Isä tyynnyttelee tytärtä. Ollaan pienen perheen farmilla viljavainioiden keskellä. Maissipeltoa jatkuu silmänkantamattomiin. Hyviä satoja ei enää tule, sillä viljakasveja vaivaa jokin tauti. Maissi on ainoa lajike, joka on kestänyt epidemian. Perheeseen kuuluvat Isän ja teini-ikäisen tyttären lisäksi lukioikäinen poika Tom ja isoisä Donald. He yrittävät elää normaalia elämää luonnonkatastrofin keskellä.

Cooper kyyditsee lapsensa kouluun, jonne on jonkin verran matkaa. Cooper tulee tapaamaan lastensa koulun rehtoria. Tom on pärjännyt hyvin kokeessa, mikä on lupaavaa pääsyä Collegeen ajatellen. Mutta maailmassa on todellinen pula maanviljelijöistä, ja Tomin odotetaan jatkavan isänsä työtä.

Murphy on tutustunut avaruuslentojen historiaan. Hänen opettajansa on sitä mieltä, että Apollo-lennot olivat hämäystä, ja että Murphyn lähdekirja kaipaa päivitystä. Opettaja haluaa muutenkin oikaista Murphyn käsityksiä. Kotona farmilla jokin magneettinen häiriö aiheuttaa ongelmia leikkuupuimurin kanssa. Cooper ja tytär paikantavat häiriön lähteen kotikirjastoonsa. Murphyn mukaan aave yrittää ottaa yhteyttä ja hän haluaisi pystyä vastaamaan sille.

Cooper ja Donald käyvät pienen keskustelun oman paikkansa löytämisestä. Isoisällä on muistoja ihmiskunnan kohtalonhetkistä, ahneudesta ja ylpeydestä. Aiemmin ihmiset pohtivat alkuperäänsä maailmankaikkeudessa. Nykyisin kaikki aika menee hengissä selviämiseen.

Pölymyrsky yllättää pikkukaupungin asukkaat. Cooperin perhe hakeutuu kotitalonsa suojiin. Murphy on edelleen sitä mieltä, että talossa kummittelee. Jokin on jättänyt outoja merkkejä kirjastoon. Cooper uskoo, että ne ovat binäärimuodossa olevia koordinaatteja. Ne johdattavat isän ja Murphyn syrjäseudulle ja edelleen aidatun alueen portille. Paikalle saapuu aseistettuja vartijoita. Cooper joutuu kuulusteluun, jossa häneltä tivataan selitystä saapumiselleen. Tohtori Brand (Anne Hathaway) saapuu paikalle ja keskeyttää kuulustelun. Hänen mukaansa ei ollut sattuma, että Cooper ja Murphy osuivat paikalle.

Cooper esitellään tutkijatiimille, jota johtaa Cooperille ennestään tuttu tohtori Brand (Michael Caine). Selviää että ollaan NASA:lle kuuluvassa laitoksessa. Cooper kertoo, että koordinaatit saatiin painovoima-anomalialta. Brand johdattaa Cooperin kierrokselle laitokseen. Laitoksessa valmistellaan suurta alusta tähtienväliseen matkaan. Kyseessä on ihmiskunnan viimeinen tutkimusmatka – Lasarus projekti. Ihmiskunnalle halutaan löytää uusi koti kaukaisesta galaksista. Brand arvelee joidenkin salaperäisten olentojen avanneen madonreiän 50-vuotta sitten Saturnuksen lähettyville. Sen kautta aukeaisi tie tähtiin uudelle planeetalle.

 

Brand selittää, että madonreikään on jo lähetetty tutkijatiimi tohtori Mannin johdolla. He olivat rohkeita pioneereja, sillä eihän ollut takeita asuttavan maailman löytymisestä. Paluusignaalin mukaan he olisivat jo löytäneet jotain. Ihmisten suvun jatkamista on suunniteltu. Mukaan uudelle planeetalle otettaisiin sukusoluja ja sijaissynnyttäjiä. Ongelmana olisi vain monimuotoisuuden säilyminen.

Brand suostuttelee Cooperin ottamaan osaa projektiin. Cooper haluaa tarjota ihmiskunnalle mahdolli-suuden ja hyvästelee lapsensa. Murphy on erityisen järkyttynyt isänsä lähdöstä. Cooper kertoo Murphylle, että aika tulee hidastumaan valonnopeudella matkatessa tai mustan aukon lähellä. Mitä tahansa kummallista voi tapahtua. Kaikesta huolimatta Cooper lupaa palata tyttärensä luo.

Kantoraketti laukaistaan ja pitkä matka alkaa. Miehistön lisäksi aluksella on mukana TARS-tekoäly, joka ihmismäisyydessään pystyy kipakkaan sanailuun. Huumoria viljellään tilanteen vakavuudesta huolimatta. Matkan ensimmäinen etappi on Endurance-avaruusasema Maan kiertoradalla. Aseman ikkunasta aukeaa huikaiseva näky siniselle planeetallemme. Endurance aloittaa pyörimisliikkeen, joka synnyttää keinotekoisen painovoiman. Saturnukseen on kahden vuoden matka, joten miehistö viettää matka-ajan horroksessa. Kaikki ovat toiveikkaita, vaikka uutta Maata tuskin löydetään. Toinen etappi on Mars jonne Endurance saapuu kahdeksan kuukauden kuluttua. Tekoäly TARS jää ainoana valvomaan tilannetta.

Seuraavaksi hypätään ajallisesti matkan yli, siihen hetkeen, kun Endurance saapuu Saturnukseen. He vastaanottavat edelleen signaalia madonreistä, mutta kukaan ei osaa ennustaa tulevaa. Kauempaa katsottuna reikä vaikuttaa pallomaiselta alukselta tai planeetalta. Sen läheisyydessä avaruus tuntuu todellakin vääristyvän. Endurance sukeltaa reikään poistuu kotigalaksistamme Linnunradasta.

Edellinen tutkijaryhmä, johon kuuluvat oli Mannin lisäksi tutkijat Edmunds ja Miller, olivat laskeutuneet kolmelle planeetalle, kukin omalleen. Millerin planeetta vaikuttaa lupaavimmalta. Lähettyvillä oleva musta-aukko vaikuttaa aikaan, joka kulkee seitsemän kertaa hitaammin kuin Maassa. Heillä on vain muutamia tunteja aikaa. Ehtivätkö he ajoissa takaisin? Millerin planeetta näyttää samanlaiselta vesimaailmaltamme kuin omamme. Laskeuduttuaan sen pinnalle Cooper ja Brand huomaavat meren olevan vain puolisen metriä syvä. Milleriä ei näy mailla halmeilla, mutta hänen koneensa hylky löytyy matalasta vedestä. Millerin oletetaan kuolleen. He pakenevat viime hetkellä, kun horisontin täyttää valtava aalto.

Laskeutumisaluksen moottori on epäkunnossa, eivätkä he pääse lähtemään. Cooper ja Brand huomaavat, että he ovat kuluttaneet liikaa aikaa. Maanpinnalla sitä on ehtinyt kulua jo kymmeniä vuosia. He eivät enää ehdi pelastamaan ihmiskuntaa. Epäonnistuminen nostaa kyyneleet pintaan. Cooper ei tule enää näkemään läheisiään. Pian heidän aluksensa ponnahtaa avaruuteen. Endeavourilla aikaa on kulunut 23 vuotta. Kaiken lisäksi yhteys Maahan toimii vain toiseen suuntaan, eikä vastausta ole pitkään aikaan kuulunut. Cooperin lapset ovat kasvaneet aikuisiksi ja perustaneet perheen. Murphystä on tullut tiedemies ja hän tutkii samoja yhtälöitä kuin Brandin isä. Aika on jättänyt jälkensä Brandiin, hän liikkuu pyörätuolin avulla.

Kaksi planeettaa on yhä tutkimatta. Kumpikin vaikuttaa lupaavalta, mutta pystyvätkö ne ylläpitämään elämää. Kurssi otetaan kohti Mannin planeettaa Cooperin vaatimuksesta. Brand on epäilevällä kannalla, valinta voi hyvinkin olla väärä. Maan pinnalla aikaa on taas kulunut ja maailmanloppu lähestyy. Farmilla Tom ja Murphy polttavat saastunutta maissipeltoa. Brand on kuolemansairas ja Murph saapuu hyvästelemään. Brand paljastaa totuuden siitä, että hänen yhtälölleen ei ole ratkaisua. Jokin tuntematon tekijä puuttui. Sellainen, joka löytyisi vain mustasta aukosta.

Mannin planeetta on kylmä ja jäinen maailma. Brand ja Cooper saapuvat Mannin tukikohtaan ja herättävät Mannin horroksesta. Mann (Matt Damon) oli vajonnut uneen menetettyään toivon avun saapumisesta. Tilanteen toivottomuus selviää Mannille. Planeetta ei ole elinkelpoinen, sen ilmakehä hapeton ja myrkyllinen. Murphyn viesti saapuu, jossa hän kysyy, tiesivätkö Brand ja Cooper, että koko operaatio oli huijausta. Brand halusi pitää totuuden salassa, koska ei uskonut ihmisten pystyvän pelastamaan itseään.

Pölymyrskyt pakottavat ihmiset lähtemään evakkoon. Murphylla on idea aaveesta, joka voisi auttaa. Murphy palaa kirjastoon, ja tutkimaan vuosikymmenen takaista viestiä. Mann kertoo todellakin uskoneensa planeettansa olevan se oikea. Hän ei halunnut kertoa siitä Maan ihmisille. Mann uskoo selvittävänsä paikan salaisuuden yrittää estää Cooperia lähtemästä. Cooper ja Mann taistelevat hetken jäisellä rinteellä selviytymisvaistonsa ajamana. Pienenkäsirysyn jälkeen Mann pakenee planeetan pinnalta. Brand pelastaa Cooperin ja he syöksyvät Mannin perään. Alkaa kilpajuoksu kiertoradalla odottavaan Enduranceen. Mann ehtii ensin, mutta onnistuu räjäyttämään aluksen ja itsensä. Cooper ja Brand kieppuvat Endurancen mukana, mutta onnistuvat lopulta telakoitumaan. Cooper päättää kokeilla viimeistä keinoa ja sukeltaa mustaan aukkoon. Samalla hän pelastaa Brandin, joka pääsee laskutumaan kolmannelle planeetalle.

Cooper joutuu aukon sisällä kummalliseen paikkaan jonkinlaiseen painottomaan sokkeloon, jonka seinillä on vilkkuvia valoja. Sitten hän näkee oman lapsensa Murphyn seinien raosta. Cooper näkee menneisyyteen, siihen aikaan, kun Murhpy oli vielä lapsi. Cooper yrittää saada yhteyden lapseensa. Katsojallekin valkenee, että Murphyn vastaanottama viesti ”STAY” on hänen omalta isältään. Vanhempi Murphy tutkii arvoitusta tulevaisuudessa.

Cooper on kaiken aikaa ollut tekemisissä ”heidän” kanssaan. He ovat tulevaisuuden ihmisiä, jotka Murphyn ja Cooperin välityksellä haluavat pelastaa ihmiskunnan. Ulottuvuuksia heidän maailmassaan on enemmän kuin kolme ja he viestivät painovoiman avulla. Cooper pystyy lähettämään tyttärelleen viestin nuo samaiset koordinaatit ja ratkaisun Brandin kaavaan aikaulottuvuuden yli. Cooper herää tulevaisuudessa 124-vuotiaana. Hänet on tuotu avaruusasemalle Saturnuksen kiertoradalle. Asema on itse asiassa suuri pyörivä maailma, jonne ihmiskunta on pelastautunut. Cooper tapaa tyttärensä, joka on jo vanhus ja viruu sairasvuoteella. Myös Brand on yhä elossa ja Cooper palaa hänen luokseen madonreiän läpi.    

Christopher Nolan tarttuu vuosikymmeniä vanhaan scifi-elokuvien suosikkiaiheeseen uudella innolla. Aikamatkailu madonreikien kautta on yksi tieteen suuria avoimia kysymyksiä. Nykyisin tiedemiehet uskovat, että aika vääristyy esimerkiksi mustien aukkojen lähettyvillä puhumattakaan siitä mitä mustan aukon sisällä tapahtuu. Interstellarin tiede pohjaa Albert Einsteinin suhteellisuusteoriaan. Scifi-elokuvana Interstellar ei harhaudu liian kauaksi todellisuudesta. Elokuvassa esitetty teknologia nojaa tiukasti nykytieteen mahdollisuuksiin. Totta kai elokuvasta huomaa, että se loppua kohden antaa mielikuvitukselle vallan. Fakta ja fiktio sekoittuvat, kun aletaan olla tieteen äärirajoilla. Kaikkea ei selitetä eikä pystytäkään selittämään.    

Dystopiana Interstelllar ottaa virkistävän uuden näkökulman ihmiskunnan kohtalonhetkiin, kun luonnon-katastrofi tekee elämisen Maan pinnalla mahdottomaksi. Elokuva ei paljasta, mikä on katastrofin taustalla. Salaperäisyys tämän suhteen tuo mieleen sellaiset pienen budjetin elokuvat kuin Tie ja The Book of Eli. Nolan uskoo että Ihmiset pystyvät selviytymään haasteista, joita elinympäristö meille asettaa. Vaikka ihmiskunta löytäisi itselleen uuden kodin osa ihmiskunnasta jouduttaisiin jättämään taakse.  Kaikesta huolimatta Interstellar on toiveikas visio ei niin kaukaisesta tulevaisuudesta.   

Elokuva teemana on ihmisen etsintäretki maailmankaikkeudessa. Saattaa hyvinkin olla niin, että olemme nyt ja tulevaisuudessa Maa-planeettamme vankeja. Kannattaa siis pitää jalat tukevasti maan pinnalla. Minäkin katsojana sorruin odottamaan, että Maa-planeetan kaltainen maailma todella löytyisi. Elokuva kannustaa kuitenkin unelmoimaan. Katsojalle ei tarjota helppoa, valmiiksi pureskeltua vastausta. Paljon jää erilaisten tulkintojen varaan, kuten Christopher Nolanin elokuvissa yleensä.

Elokuva viihdyttää tuoreiden ideoidensa ansioista, koko näytelmän taustalla on suuri mysteeri. Interstellaria voi pitää lajityyppinsä huipentumana tietokonegrafiikkansa ansiosta. Interstellar on väkivallaton elokuva ja todistaa, että scifi elokuvan voi tehdä ilman sotaa ja tappamista. Monen mieleen Interstellar on varmasti liian hidastempoinen. Elokuvan voi helposti katsoa uudelleen jännityksen laimentumatta.   

Interstellarin liikkeellä pitävä voima ovat vahvat näyttelijäsuoritukset. Matt Damon on hiukan poikkeuksellisessa roolissa tarinan tutkijaryhmän suunnitelmien vastapuolena. Hänelle olisi elokuvaan sopinut merkittävämpikin rooli. Veteraaninäyttelijä Michael Caine vetää huomion puoleensa charmikkaana ja hieman eksentrisenä tutkijatyyppinä. Pitkän uran tehnyt Caine muuntuu hyvin erilaisiin rooleihin. Heidän rinnallaan Nolanin vakionäyttelijänä tunnettu Anne Hathaway tekee vahvan suorituksen. Päähenkilö Matthew McConaugheyn määrätietoisessa ulkoisessa olemuksessa on paljon samaa kuin Clint Eastwoodin kaikille tutussa oikeudenpuolustajassa. Taustalle kätkeytyvä tunteellinen isähahmo tuo avaruuslentäjän lähemmäksi katsojaa.  

Mustan aukon valjastaminen on tarinan mielikuvituksellisimpia keksintöjä. Mutta palaako sinne sukeltava kertomaan kokemastaan? Sellainen ei häämötä kovin läheisessä tulevaisuudessa. Tekoälyn uskottavuuteen ei ole panostettu ja sen merkitys ihmiskunnalle jää hämäräksi.

Pitkien avaruusmatkojen ongelma ei ole teknologiassa, vaan ihmisen mielen kestävyydessä. Avaruusaluksen sisällä eläminen on pitemmän päälle myrkkyä ihmismielelle niin kuin eläintarhan häkki eläimelle. Miten kauan ihminen kestää kokematta tuulen puhaltavan tai auringon paistavan. Eikä ihminen kestä pitkään ilman toisen ihmisen kosketusta.  

Interstellar on kunnianhimoinen scifi-fantasia, jossa todenmukaisuuteen on panostettu samoin kuin esimerkiksi Alfonso Cuaron Gravity-elokuvassa. CGI:llä toteutetut maisemat eksoplaneettojen pinnalla ja avaruusalukset on mallinnettu hienosti. Elokuva on niitä varten, jotka ovat nähneet, mihin tietokonegrafiikka pystyy ja pettyneet sisällyksettömyyteen. Christopher Nolanin tehosteet eivät ole silmänkääntötemppuja, eikä hän kohtele katsojia aivottomina vastaanottimina.

Interstellarissa jännitystä kiristää värisevä, painostava äänimaailma. Ratkaisun hetkillä äänien intensiivisyys kiihtyy edelleen, ja saa katsojan odottamaan huipennusta. Astronautttien yksinäisyys ruokkii ahdistusta ja pelkotiloja. Kohtauksissa, joissa kuullaan vain astronauttien puhetta radion välityksellä, elektroniset äänet pitävät katsojan kiinnostusta yllä. Tätä tehokeinoa viljellään monissa viime vuosikymmenten avaruusdraa-moissa kuten Gravity ja Yksin Marssissa.

Suuret kysymykset elämän tarkoituksesta oman Maapallomme tulevaisuuteen ovat elokuvassa tapetilla. Interstellarissa ratkaisun avain ei ole ihmiskunnan ja muukalaisrodun kohtaamisessa. Sen sijaan eri aikatasot limittyvät ja suurin yllätys koetaan, kun paljastuu, että Cooper ja Brand ovat saaneet yhteyden omiin tulevaisuuden jälkeläisiin, jotka haluavat varmistaa ihmislajin säilymisen.

Elokuva pähkinänkuoressa

  • Alkuperäinen nimi: Interstellar
  • Ohjaaja: Christopher Nolan
  • Käsikirjoitus: Christopher Nolan
  • Julkaisuvuosi: 2014
  • Genre: scifi, draama
  • Palkinnot: 1 Oscar (Academy Awards), 1 BAFTA
  • Näyttelijät: Matthew McConaughey, Michael Caine, Anne Hathaway, Matt Damon ja Jessica Chastain

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *