Gran Torino on Eastwoodin myöhäisen kauden parhaimpia elokuvia ja hyvin henkilökohtainen tilitys hänen elokuvaurastaan. Tarinassa aasialainen hmong-kulttuuri törmää päähenkilö Walt Kowalskin vaatimattomaan elämäntapaan. Walt mielipiteet eivät ole rasistisia, ainoastaan vahvasti epäluuloisia. Päällimmäisenä hänen mielessään ovat Korean sodassa tapahtuneet raakuudet, joihin hän itse osallistui. Walt Kowalskille avautuu tilaisuus hyvittää synkkää menneisyyttään auttamalla naapurin kokematonta poikaa. Waltin Ford Gran Torinolla on suuri merkitys näiden kahden ystävänkaupassa. Suhteessa budjettiinsa Gran Torino oli huikea menestys sekä rapakon takana, että maailmanlaajuisesti.
Ensimmäisessä kohtauksessa ollaan katolisen papin johdolla kirkossa. Walt Kowalski (Clint Eastwood) seuraa vaimonsa hautajaisia arvokkaaseen tyyliinsä. Hän ei silminnähden pidä teeskentelijöistä, jotka näyttävät saapuneen kunnioittamaan vaimonsa muistoa. Waltin lähimpiin omaisiin kuuluvat poika Mitch ja hänen tyttärensä Ashley. Waltin mielestä nuoriso pukeutuu käsittämättömästi, eikä häntä kiinnosta nykyaika muutenkaan. Waltin on vaikeaa ymmärtää nuorisoa yhtä paljon kuin nuorison häntä. Walt on Korean sodan veteraani ja viettänyt oman nuoruutensa kylmän sodan aikaan 50-luvulla. Pappi Janowichin (Christopher Carley) puhe käsittelee elämisen tuskaa ja sitä, kuinka ihminen vapautuu kuollessaan maallisista huolista.
Varsinainen tarina alkaa hieman keskiluokkaa köyhemmältä asuinalueelta. Puolalaistaustainen Walt on lähiön ainoa alkuperäisasukas. Muistotilaisuus vietetään katoliseen tapaan Waltin omakotitaloasunnossa, joka on täynnä muistoja menneiltä ajoilta. Waltin läheisin ystävä näyttää olevan hänen labradorinnoutajansa Daisy. Naapuriin on muuttamassa aasialaisia, joiden tekemiset eivät kiinnosta Waltia. Thao-niminen poika (Bee Wang) ilmaantuu hänen rappusilleen, mutta Walt torjuu hänen lähestymisyrityksensä. Autotallissaan Walt säilyttää vuoden 1972 Gran Torinoa, jolla on tarinan kannalta erikoinen merkitys.
Walt ei ole erikoisemmin uskonnollinen eikä perusta katumuksesta tai ripittäytymisestä. Pappi Janowich haluaisi pitää huolta hänestä. 27-vuotiaana Janowich on Waltin mielestä liian nuori ymmärtämään hänen elämäänsä. Walt kertoo papille sotarikoksistaan ja painottaa selviytyneensä sodasta hengissä. Pian Thao joutuu paikallisen hmong-jengin silmätikuksi, ja hänet halutaan liittymään jengin jäseneksi. Perheen peloton ja sanavalmis isosisko Sue (Ahney Her) pitää Thaon puolia. Jengi haluaa Thaon varastavan Waltin Gran Torinon.
Keskiyöllä Walt yllättää Thaon autotallistaan varastamasta kallisarvoista Gran Torinoaan. Seuraavana päivänä jengiläiset saapuvat Waltin pihamaalle ahdistelemaan Thaoa ja Sueta, joka ei halua veljensä joutuvan valkeuksiin. Walt tulee haulikkonsa kanssa väliin ja pelastaa naapurinsa. Tämä merkitsee sodanjulistusta ja johtaa dramaattisiin tapahtumiin. Thaon perhe osoittaa kiitollisuutensa tarjoamalla lahjoja, mutta Walt ei perusta heidän ystävyydestään. Thao tulee pyytämään henkilökohtaisesti anteeksi tapahtunutta.
Pian jengiläiset yhyttävät Suen ja hänen valkoisen poikaystävänsä kadulla. He antavat ymmärtää kaksikon olevan heidän reviirillään. Walt ilmestyy avolavallaan paikalle pelastaa jälleen kerran Suen pinteestä. Hän vetää revolverinsa esiin ja muutamalla kovalla sanalla ratkaisee tilanteen. Walt moittii Sueta tämän uhkarohkeudesta ja siitä että hän kaveeraa muiden kuin aasialaisten tuttujensa kanssa. Sue kertoo, että hmong-kansan alkuperä on Laoissa, Thaimaassa ja Vietnamissa ja että he taistelivat sodassa USA:n puolella.
Waltin poika Mitch ja hänen vaimonsa Karen ovat huolissaan Waltin jaksamisesta. Waltia heidän puheensa suututtavat erityisesti, kun tulee puhe vanhainkodista. Keskustelu ei ota tulta alleen ja Walt ajaa heidät pois luotaan. Sue pyytää Waltia perheensä grillijuhliin, mihin Walt vastahakoisesti suostuu. Juhlissa Walt on tervetullut ja hän saa pitkästä aikaa syödäkseen muuta kuin kuivalihaa. Sue haluaa opettaa Waltille kansansa tapoja. Tyttö esittelee Waltin aasialaisille ystävilleen, jotka vaikuttavat pitävän vanhuksesta. Walt tuntuu antaneen Thaolle anteeksi, ja näyttää kiinnostuneen tästä hieman lapsellisesta pojasta. Välillä Waltin on poistuttava WC:hen yskimään verta.
Thao ilmoittaa Waltille haluavansa tehdä hänelle töitä vastapalvelukseksi. Ensin Walt kieltäytyy, mutta muuttaa pian mielensä. Thao ilmaantuu Waltin asunnolle, ja heidän ystävyytensä alkaa. Waltilla on tarjota Thaolle pihatöitä, ja poika osoittaa arvonsa työskentelemällä ahkerasti. Walt näyttää Thaolle työkalukokoelmansa, joka on 50-vuoden keräilyharrastuksen tulos. Hän antaa Thaon jopa tuunata Gran Torinoaan. Toisinaan Walt yskii verta, mikä kertoo keuhkotaudista. Hän käy sen takia lääkärissä ja saa huonon ennusteen. Thao haluaisi Waltin lopettavan tupakoitsemisen.
Walt kannustaa Thaota etsimään työtä vaikkapa rakennustyömaalta. Hän rohkaisee Thaota juttelemaan tyttöjen kanssa ja hankkimaan itselleen tyttöystävän. Walt opettaa Thaota myös puhumaan suorasanaisemmin. Walt vie Thaon kysymään töitä vanhan ystävänsä liikkeestä ja poika saa paikan työmaan apulaisena. Kotimatkalla jengiläiset pahoinpitelevät hänet, minkä Walt kostaa mukiloimalla jengiläisen hänen kotinsa edustalla. Yöllä jengiläiset saapuvat kostamaan ja ampuvat konepistooleilla Waltin talon julkisivun seulaksi. Jengiläiset raiskaavat Suen julmasti ja pahoinpitelevät hänet sairaalakuntoon. Walt tuntee olevansa syyllinen tapahtuneeseen.
Waltin on nyt autettava naapurejaan pääsemään eroon jengiläisistä. Pappi Kowalski puhuu Waltille tämän kostoaikeista, ja tiedustelee, mitä hän aikoo tehdä. Walt kertoo ”keksivänsä jotain”. Walt kertoo Thaolle suunnitelmistaan. Jotain on määrä tapahtua seuraavana päivänä. Walt valmistautuu tilaamalla parranajon ja hankkimalla puvun. Hän käy viimeinkin ripittäytymässä Janowichin luona. Thao haluaisi tulla Waltin mukaan, mutta Waltilla on muita suunnitelmia. Ensin hän uskottelee, että he kostavat yhdessä mutta houkuttelee ensin Thaon asuntonsa kellariin, ja lukitsee hänet sinne.
Pappi on kutsunut poliisit paikalle, sillä odotettavissa on verilöyly. Konstaapelit eivät ota asiaa tosissaan, vaan lähtevät pois. Walt saapuu jengiläisten asunnolle ja herättää huomion rohkeudellaan. Walt on vetävinään aseen esiin. Mutta hänellä ei ole asetta, vain vanha tupakansytytin. Jengiläiset tyhjentävät lippaansa Waltiin. Silminnäkijöitä on paljon ja jengiläiset pidätetään ja rauha palaa naapurustoon. Selviää, että Walt on jättänyt Thaolle perinnöksi vanhan Gran Torinonsa.
Raskaasti aseistetut jengiläiset rikkovat naapuruston rauhan ja tuovat pelon ihmisten mieliin. Ensin Walt Kowalski haluaisi pysyä mahdollisimman kaukana jengien välisestä valtataistelusta. Kun kovanaamat sitten rikkovat Waltin periaatteitaan vastaan, on hänenkin valittava puolensa. Hän ei aio jäädä sivustakatsojaksi, kun jengiläiset häiriköivät hänen naapurustossaan. Tottuneena aseenkäsittelijänä hän vastaa samalla mitalla nuorisojengin mielivaltaiseen käytökseen. Elämän ehtoopuolella ajelehtiva Walt on valmis tappamaan, eikä vie kauaa, kun myös jengiläiset sen käsittävät. Naapuriston jengi edustaa vanhukselle yhteiskunnan pohjasakkaa, josta eroon pääsemiseksi täytyy itse tarttua aseeseen.
Waltilla on ennakkoluulojen sävyttämä kuva värillisestä kansanosasta. Korean sodan kypsyttämän entisen sotilaan rasismia lähentelevät mielipiteet juontavat juurensa tuosta kylmän sodan aikaisesta konfliktista, josta hän kuin ihmeen kaupalla selviytyi ehjin nahoin. Walt elää päivän kerrallaan ja näyttää olevan kaikkea muuta kuin sujut menneisyytensä kanssa. Waltin omakotitalo edustaa amerikkalaista unelmaa, mutta lähiöelämällä on kääntöpuolensa. Asuinalue vetää puoleensa järjestäytynyttä rikollisuutta, jos jengien toimintaa voi siksi kutsua.
Clint Eastwoodin paluu ohjaajan pallille toi valkokankaalle muunnelman hänen ikonisesta hahmostaan, nimittäin oikeudenpuolustajasta, joka ei kaihda voimakeinoja. Clint Eastwood on näyttelijänä kulkenut pitkän matkan, mutta vasta myöhäisinä vuosinaan hän on toteuttanut omia persoonallisia projekteja. Eatwood tunnettaan pääosistaan elokuvissa Pako Alcatrazista ja Armoton, sekä Sergio Leonen länkkäreistä. Eastwoodin roolihahmossa on piirteitä hänen edellisen elokuvansa Million Dollar Baby keskushahmosta Frank Dunnista. Kovapintaisen sotaveteraanin sydämessä tuli palaa syvällä
Waltilla on vahva käsitys oikeudenmukaisuudesta ja viattomien ihmisten ahdinko herättää hänessä suuttumusta. Epäitsekäs suhtautuminen omaan elämäänsä sekä uhrautuvaisuus tekevät hänen ystäviinsä vaikutuksen. Hän tietää, ettei edessä ole enää kovin montaa hyvää vuotta. Silti hän on sujut kuoleman kanssa, jonka hän kohtasi silmästä silmään Korean sodassa.
Waltin uhraus elokuvan loppukohtauksessa voi ensin vaikuttaa kummallisen päähänpiston väistämättömänä seurauksena. Mutta se on tarkkaan harkittu, nimittäin nyt poliisilla on mahdollisuus puuttua jengin toimintaan. Walt on lahjoittanut ystävilleen rauhan ja maksaa siitä kaikkein kovimman hinnan. Dramaattinen loppuratkaisu jättää murheellisen jälkivaikutelman, mikä erottaakin sen valtavirran elokuvista, jotka säännönmukaisesti päättyvät onnellisesti.
Walt on sulkeutunut omaan linnoitukseensa, nimittäin lähiöasuntoonsa. Hän on menettänyt uskonsa kunnollisiin ihmisiin. Ainoa asia, joka hän vaalii kuin silmäteräänsä on hänen vuoden 1972 Gran Torinonsa. Keuhkotautinen Kowalski on yksinäinen mies, jonka sosiaaliset kontaktit ovat minimissään, eikä hän haluaisikaan elää muulla tavalla. Waltin vastahakoisuus törmää naapureidensa vilpittömään kiitollisuuteen. Walt löytää naapurista ystäviä, joita hän ei edes uskonut tarvitsevansa. Waltista tulee Thaolle kuin isähahmo, jotain sellaista mitä hänellä ei ole koskaan ollut. Walt opettaa Thaolle paljon elämästä, joskus hyvinkin karkean kielenkäytön kautta, johon sisältyy myös aimo annos huumoria.
Gran Torinossa on tarinassa kolme elementtiä, pahiksina nuorisojengin jäsenet, sankarina Walt Kowalski ja naapurin perheenjäsenet ulkopuolisina, joita sankarimme puolustaa pahiksia vastaan. Asetelma on tuttu monista seikkailuelokuvista, mutta käsikirjoitus on silti aivan uniikki. Tarinana Gran Torino on simppeli ja hyvin viihdyttävää seurattavaa. Juoni on vaikeasti ennalta-arvattavissa ja loppuratkaisu hämmentää ensimmäisellä katselukerralla.
Gran Torino on poikkeuksellinen elokuva hahmokavalkadinsa puolesta. Viime vuosina on puhuttu paljon elokuvien monimuotoisuudesta eli siitä, että etninen tai rodullinen alkuperä ei saisi vaikuttaa näyttelijävalintoihin. Eastwood lähestyy aihetta virkistävästä näkökulmasta. Nick Sheck on kirjoittanut painavat vuorosanat värillisille näyttelijöille. Elokuva herättää pohtimaan omien rasististen ajatuksien tarkoituksettomuutta. Eastwood on antanut paljon aikaa vastanäyttelijöilleen.
Waltin suhde Jumalaan on vahvasti epäilyksen sävyttämä. Gran Torinon päähenkilö on hengeltään samanlainen kuin Eastwoodin edellinen roolihahmo elokuvassa Million Dollar Baby. Walt on haluton kaivelemaan menneitä, mutta suostuu lopulta ripittäytymään. Pappi Janovichilla on suuri rooli Waltin hengellisessä muutoksessa. Hänen ansiostaan Walt raottaa hieman oveaan Jumalan suuntaan. Pappi näkee Waltissa epävarmuuden ja taustalla häälyvän katumuksen ja tarttuu tilaisuuteen. Waltin usko hyviin ihmisiin palailee pikkuhiljaa papin ja hänen uusien ystäviensä sinnikkyyden ansiosta. Suen sanoin Walt on hyvä mies, vaikkei sitä tahtoisi itselleen myöntääkään.
Elokuvan ilmestymisen aikoihin puhuttiin, että tämä olisi Eastwoodin jäähyväiselokuva. Näin ei kuitenkaan käynyt sillä veteraanilta on odotettavissa ainakin yksi elokuva lähitulevaisuudessa. Eastwood maalaa karkein vedoin hyvin henkilökohtaisen tilityksen, johon kiteytyy vuosien varrella hankittu kokemus. Gran Torinossa hänen roolinsa on vähemmän väkivaltainen oikeuden puolustaja – aivan toisenlainen kuin italowesterneissä tai Likainen Harry -elokuvissa. Voi olla, että tällaisen kuvan hän halusikin itsestään jälkipolville jättää.
Elokuva pähkinänkuoressa
- Alkuperäinen nimi: Gran Torino
- Ohjaaja: Clint Eastwood
- Käsikirjoitus: Nick Shenk, Dave Johannson
- Julkaisuvuosi: 2008
- Genre: draama
- Palkinnot: —
- Näyttelijät: Clint Eastwood, Christopher Carley, Bee Wang, Ahney Her, Brian Haley